Header afbeelding van een branding boek voor de white label website "Digitaal pensioenfonds" van TKP
Overzicht

TKP pensioen

pensioenuitvoering voor 4 miljoen deelnemers

Bij TKP Pensioen heb ik 2 jaar als visual designer binnen een multidisciplinair team van specialisten gewerkt aan de ontwikkeling van een white label platform. Hierna is TKP aangesloten bij het klantenportfolio van studio van der Velde.

Het platform is ontworpen om verschillende pensioenfondsen te bedienen, waarbij de flexibiliteit om elk fonds van een eigen visuele identiteit te voorzien centraal staat. Mijn rol omvatte het ontwikkelen van visuals en de implementatie van de huisstijl van de pensioenfondsen, evenals het waarborgen van toegankelijkheid volgens WCAG 2.1-standaarden.

Cover van de online styleguide van digitaal pensioenfonds

Visuele Aanpak en Implementatie

Als onderdeel van het project ontwikkelde ik visuals die eenvoudig konden worden aangepast aan de specifieke huisstijl van elk pensioenfonds. Door het white label concept was het essentieel dat de visuele elementen – zoals iconen, kleuren en beeldmateriaal – modulair en consistent inzetbaar waren voor meerdere fondsen, terwijl deze toch aansloten bij de unieke branding en communicatiebehoeften van elk fonds.

Voor de pensioenfondsen ontwikkelde ik de online styleguides, om de huisstijl van het fonds te vertalen naar het online platform en te borgen. Denk hierbij aan de implementatie van specifieke typografie, kleurgebruik en beeldmateriaal, met als doel een consistente merkbeleving te creëren die zowel intuïtief als toegankelijk was.

Het DDD-concept

Het platform werd opgezet volgens het DDD concept. Dit concept is gebaseerd op de toptaken die deelnemers aan de website willen uitvoeren, zoals “Ik wil mijn e-mailadres doorgeven” of “Wanneer gaat mijn pensioen in?”. Door onderzoek naar gebruikersgedrag konden wij de belangrijkste taken identificeren en de website daarop inrichten, waardoor deelnemers snel en eenvoudig hun doel konden bereiken.

Mijn bijdrage aan dit aspect van het project bestond uit het visueel ondersteunen van deze toptaken. Het was cruciaal om een visueel ontwerp te maken dat de doorstroming bevorderde – vergelijkbaar met een snelweg zonder files of onnodige afleidingen – zodat gebruikers zonder obstakels van A naar B konden navigeren.

Resultaten en Optimalisatie

Na lancering van de platformen werd continu gemeten hoe content en functionaliteiten worden gebruikt. Dit stelt TKP in staat om iteratief te blijven verbeteren, zowel op het gebied van visuele presentatie als de algehele gebruiksvriendelijkheid. Mijn visuele ontwerpen bleken effectief in het ondersteunen van de kernprincipes van het DDD-concept, door duidelijkheid, toegankelijkheid en merkconsistentie te bieden voor alle pensioenfondsen die het platform gebruiken.

van 7 naar 9 verbeter carrousel, MVP product

Conclusie

Dit project bij TKP Pensioen was een perfecte balans tussen creativiteit en technische precisie, waarbij ik visuals en een huisstijl-implementatie leverde die flexibel genoeg waren voor meerdere pensioenfondsen. Tegelijkertijd werkte ik aan het verbeteren van de  toegankelijkheidseisen en sloot het aan op de klant- en taakgerichte aanpak van het DDD-concept, waarbij de focus lag op gebruiksgemak en visuele helderheid.

Werkzaamheden voor de Communicatieafdeling van TKP

Naast mijn rol in de visuele ontwikkeling van het white label platform, ondersteun ik de communicatieafdeling van TKP Pensioen bij diverse projecten en campagnes. Mijn werkzaamheden binnen deze afdeling omvatten het creëren van visuele materialen en interactieve tools die de communicatie met deelnemers versterken en de pensioeninformatie op een begrijpelijke manier overbrengen.

Campagnes voor TKP Pensioen

  • Bounce Campagne: Gericht op het verminderen van bounce rates door deelnemers aan te moedigen hun gegevens te actualiseren.

  • Campagne ‘Nieuw in Dienst’:

Campagne nieuw in dienst

  • Meer of Minder Werken Campagne

Campagne afbeelding voor minder of meer werken

  • Pensioen 3-daagse

Campagne uitvoering pensioen 3 daagse voor meerdere pensioenfondsen

  • Campagne ‘Mijn Werknemer Gaat Met Pensioen

TKP campagne uw werknemer gaat bijna met pensioen

  • Klanttevredenheidsonderzoek

Interactieve Formulieren voor Pensioenwijzigingen en Aanvragen

Deze interactieve formulieren maken het voor deelnemers eenvoudig om wijzigingen in hun pensioen door te geven of aanvragen te doen. Hierbij zorg ik voor een gebruiksvriendelijke ontwerp dat deelnemers stap voor stap begeleidt. Het doel is om administratieve processen zo soepel en duidelijk mogelijk te maken, zonder dat deelnemers worden overladen met complexe informatie. De formulieren worden door een PDF417 code automatisch ingelezen.

 

Voorbeeld van de interactieve pdf fprmulieren van het fonds PME

Door campagnes en tools visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te maken, draag ik bij aan de doelstellingen van TKP pensioen en help ik deelnemers om hun pensioen beter te begrijpen en beheren.